השימוש במובייל הולך וגדל לעומת המחשב האישי, וגם שיטות השיווק בו נהיות מתוחכמות יותר. איך משלבים נכון בין שיווק באינטרנט למובייל? כתבה שנייה בסדרה.
המהפכה הטכנולוגית בעשור האחרון הביאה לשימוש אינטנסיבי יותר בסמארטפונים. אם בעבר שימש המכשיר הנייד לשיחות טלפון ובהמשך גם להודעות טקסט, כיום מדובר באמצעי גלישה פופולרי שהולך וממצב את עצמו כאמצעי הגלישה הנפוץ ביותר בעולם.
באמצע שנת 2015 הודיעה גוגל כי החיפוש במנוע שלה ממכשירים ניידים עקף את החיפוש ממכשירים נייחים בעשר המדינות המובילות בעולם המערבי, בהן ארה"ב ויפן. בישראל המצב לא שונה. מסקר שנערך בשנת 2016 עולה כי רבע מהאוכלוסיה בארץ גולשת באינטרנט בתדירות גדולה יותר במובייל מאשר במחשב, וקרוב למחצית מהישראלים עושים שימוש גם במכשיר נייד וגם בנייח לגלישה באינטרנט.
יתרון שיווקי במובייל
כשמדברים על גלישה באינטרנט באמצעות מובייל, מדברים על כל מה שניתן לעשות במכשיר נייח: חיפוש מידע, קניות באינטרנט, קריאת כתבות ותכנים, שימוש ברשתות החברתיות, צפייה בסרטוני וידיאו, ניווט, משחקים ועוד.
להבדיל ממכשירים נייחים, באמצעות המובייל אפשר לבצע את כל אלו בכל זמן ומקום שנוחים למשתמש. יתרון משמעותי זה הוליד פלטפורמה חדשה ומצויינת לשיווק, שיש בה דינמיות המאפשרת להגיע לגולשים בהתאם למיקומם הגיאוגרפי באותו רגע, לגיל ולמין שלהם, למקום מגוריהם, ולשאר מאפיינים דמוגרפים. כל אלה יכולים בסופו של דבר לדייק יותר את שיטת השיווק ולעניין גולשים במוצרים/מסרים שרלוונטים להם.
מגבלה שיווקית במובייל
כשאדם גולש במובייל שלו, יש לו ציפייה לקבל את המידע מהר: הוא באמצע רחוב סואן, הוא בערב חברתי עם חברים, הוא בדרך לפגישה. כך או כך, העובדה שיש זמינות כ"כ גבוהה לאינטרנט, מייצרת סיטואציות מוגבלות זמן ובעלות גירויים חיצונים, והציפייה לקבל מידע קוהרנטי וכמה שיותר מהר, גדלה.
בהתאם לזאת, כמשווקים תוכן/מוצר, יש לקחת בחשבון את זמן השיווק הקצוב שיש מול הגולשים. בד"כ יהיה כדאי להשתמש במסרים מדויקים ובאלמנטים ויזואליים שמתאימים לזמן קצר ולמסך קטן.
אתר מותאם מובייל
כיום קיים אלגוריתם במנוע החיפוש של גוגל המעניק דירוג גבוה יותר לאתרים המותאמים למובייל (סמארטפון וטאבלט). הפיתוח של גוגל תורם לעלייה בגלישה באמצעות מובייל ומעביר מסר לעסקים ולמשווקים לעבור לאתרים מותאמים כדי לזכות בדירוג טוב יותר.
רבים נוטים לוותר על אתר מותאם, אך מדובר בטעות אסטרטגית שלא רק שלא שמאיטה את הקידום שלכם במנוע החיפוש של גוגל, אלא גם מובילה לכך שלקוחות פוטנציאלים הגולשים באינטרנט באמצעות מובייל, יראו את האתר שלכם כאוסף טקסטים עם פונט קטן ותמונות בלתי ניתנות לצפייה, ויאלצו לוותר ולצאת מהאתר.
מומלץ כיום לייצר אתר מותאם, רספונסיבי, לעסק שלכם. המשמעות של אתר רספונסיבי היא למעשה אתר שמותאם אוטומטית לרזולוציות שונות ומאפשר לצפות ולגלוש בו מכל מכשיר.
אמצעי השיווק במובייל
אמצעי השיווק העומדים בפניכם במובייל דומים בתכליתם לשיווק במחשב רגיל, אך חלים כמה שינויים שכדאי לשים אליהם לב.
קידום האתר שלכם באופן אורגני במנוע החיפוש של גוגל הוא דבר חיוני, עליו עוד נרחיב במאמר בהמשך, והוא תלוי לא מעט באיכות התוכן השיווקי שלכם באתר. דרך אחרת לקדם את האתר בגוגל היא באמצעות פרסום מודעה בתשלום. בשונה ממחשב רגיל, במובייל עמוד גוגל מכיל פחות הודעות בדף, בגלל הבדלי גודל המסכים והרזולוציות, ולרוב, רק שלושת המודעות הראשונות יזכו לתשומת לב הגולש. ולכן, במידה ובחרתם בפרסום בגוגל, ההמלצה שלנו היא לדאוג שהמודעה שלכם תבלוט ותופיע בעמוד הראשון, דבר שגם ישפיע על עלויות הפרסום.
כיום אנשים רבים פותחים את הדואר שלהם בסמארטפון, וגם בתחום התיבות האלקטרוניות ישנו שינוי משמעותי בין המובייל למחשב. פרסומות, ניוזלטרים ומידע שנשלח ללקוחות פוטנציאליים או למנויים, אינו דורש כעת פנאי בבית והוא יכול להשתלב גם בתור לרופא או בזמן נסיעה ברכבת. לצד זאת, חשוב לשים לב שמאחר שהמייל מוצג במסך קטן, בדומה לאתרי אינטרנט, אין הרבה מקום לאמצעים ויזואליים ולטקסט ארוך, ויש להקפיד על התאמה למובייל.
להבדיל ממחשב, במובייל גם קיימת אופציה להשתמש בהודעות סמס או ממס, באמצעותם אפשר לתת תזכורת ללקוחות, לפרסם מבצעים, לשלוח לינק לאתר וכו'. עם זאת, הודעות שיווקיות באמצעים אלו, ובעיקר לגולשים שאינם לקוחות, נתפסות לא פעם כספאם ועל כן יעילותן מוטלת בספק.
אפליקציות
אפליקציה זו אחת הפלטפורמות הפופולריות במובייל. היא צוברת תאוצה בשנים האחרונות ונראה כי תחום זה צפוי להמשיך להתפתח. גולשים רבים מבלים זמן ממושך באפליקציות ייעודיות ולעיתים אף מעדיפים אותן מאשר את האתר עצמו. באפליקציות, בשונה מאתר רספונסיבי, ישנו שטח פרסום גדול יותר.
ישנם שלושה יתרונות גדולים בפרסום באפליקציות:
1. פניה מדויקת יותר לקהל היעד – אפליקציות לרוב פונות לקהל מסוים כך שניתן לבחור שטחי פרסום באפליקציות המתאימות לקהל היעד שלכם.
2. חשיפה גדולה – באפליקציות מצליחות ישנה חשיפה גבוהה.
3. ליווי בכל זמן ומקום – בבית, במשרד, בחו"ל, הזמינות של האפליקציה משמע זמינות של פרסום.
לסיכום, אדם שעורך קניות בסופר ונכנס לאפליקציה בנושא תזונה בריאה, עשוי להיתקל במידע שיווקי על מותג מסוים ולרכוש אותו במקום. דוגמה זו ממחישה את היתרונות.
בנוסף לפרסום באפליקציה, האפליקציה עצמה יכולה לשמש כלי שיווקי, וזאת מאחר שקל להתאים אותה כמעט לכל מוצר/שירות. עם זאת, הדבר דורש הרבה משאבים כדי לפתח ולייצר אותה, וכן התחרותיות בתחום האפליקציות גדולה מאוד.
המהפכה הטכנולוגית עדיין בעיצומה ואכן, לעיתים קשה לעקוב אחר החידושים והשינויים. המלצתנו היא להישאר מעודכנים ולעקוב מדי פעם אחר מדורי טכנולוגיה. תמיד יש למה לצפות.
– – –
מטפלות/ים ונותני/ות שירות: אתר עשיר בתוכן שיווקי, נושא עליו הרחבנו בכתבה הקודמת, הוא זירה נכונה לשיווק העסק שלכם ועל כן, כמפורט בכתבה זו, מומלץ להתאים אותו גם למובייל. כמו כן, קידום האתר בגוגל בשיטה האורגנית (SEO), עליה עוד נכתוב בהמשך, תעזור לכם במיקום גבוה בעמוד מנוע החיפוש, אל תשללו גם קידום בתשלום, שיעזור לכם להופיע במעלה המסך במובייל. ודבר אחרון – רשתות חברתיות, גם עליהן עוד נרחיב בהמשך, הן עולם שיווקי מצוין לטיפול, ויתרונו של המובייל הוא היכולת לתחזק אותו באופן שוטף, בכל זמן ומקום.