דיוור אלקטרוני הוא דרך לשיווק ישיר באמצעות מגוון פעולות והפצת מידע לקהל פוטנציאלי או ללקוחות קיימים.
כולנו רוצים להגדיל את מאגר הלקוחות שלהם ולשמור על אלו שקיימים. אבל איך עושים זאת? מאמר זה מסביר מהו דיוור אלקטרוני: כיצד הוא יכול לקדם את העסק שלכם ומה הן הדרכים הטובות ביותר לעשות בו שימוש בלי לפגוע בלקוחות. אבל לפני הכל – מה זה בכלל דיוור אלקטרוני?
דיוור אלקטרוני, המכונה גם דיוור ישיר, הוא שיטת שיווק להפצת מידע באמצעות דואר אלקטרוני. באמצעות שיטה זו ניתן להגיע באופן ישיר ללקוחות, אך שלא כמו דואר זבל (spam), דיוור אלקטרוני נשלח בהסכמתם של לקוחות קיימים או לקוחות פוטנציאלים, המתעניינים בתחום העסק שלך.
הדיוור האלקטרוני מכיל בדרך כלל שילוב של גרפיקה, טקסט ולינקים, והוא דרך פשוטה וזולה יחסית (בהשוואה לפרסום, למשל) להביא לחשיפת מידע בקרב כמות גבוהה של לקוחות.
הדיוור האלקטרוני אינו נשלח לכל לקוח באופן אישי, אלא בבת אחת לקבוצת אנשים, באמצעות רשימת תפוצה.
רשימת תפוצה
כדי שהדיוור שלכם יגיע לכל לקוח, יש צורך ברשימת תפוצה – מאגר כתובות אימייל של לקוחות לצורך שליחה של מידע בעל נושא מסוים, על-ידי ארגון או עסק. גיוס לקוחות חדשים או פוטנציאלים לרשימת תפוצה נעשית על-ידי הרשמתם והסכמתם לקבלת אימיילים המכילים תוכן מסוים בעת ביצוע פעולה יזומה. לדוגמא: לקוח שחיפש בגוגל מידע על תזונה לאחר ניתוח בריאטרי והגיע לאתר שלך, עם כניסתו ניתן להציע לו להירשם כמנוי; לאחר רכישה/תיאום פגישה, תסומן אופציית ההרשמה אוטומטית; בעת הצטרפות לפורום האתר יוצע ללקוח להירשם כמנוי וכו'.
כדי לגרום למנויים חדשים להצטרף ולהישאר ברשימת התפוצה, מומלץ להציע להם תמריצים כגון הטבות, הנחות, מידע ייחודי, עדכונים חמים ועוד.
ניוזלטר
ניוזלטר הוא אחד הכלים הנפוצים היום לדיוור ישיר. זהו תוכן שנשלח באמצעות דיוור ישיר למנויים והוא מכיל מידע חדשותי ועדכני הקשור לפעילות/נושא העסק. הניוזלטר נשלח באופן תדיר, בדרך-כלל כל שבוע או שבועיים. למשל, דיאטנית המומחית למחלות מעי תדאג לשלוח ללקוחותיה ניוזלטר הכולל מאמרים חדשים שעלו באתר בנוגע לתזונה ללא גלוטן, תרגום של מחקר חדש על מחלת הקרוהן, ופירוט על שיטת הטיפול במחלות מעי של הדיאטנית. לרוב, ניוזלטר מגיע בליווי תמונות ולצדן תקצירי המאמרים, כאשר הקלקה עליהם מובילה לאתר בעל/ת העסק, שם נמצא המאמרים המלאים.
דיוור ישיר ניתן לבצע דרך מערכות הקיימות באתר עצמו, אך קיימת גם דרך נוספת לשליחה באמצעות מערכות מקצועיות לדיוור. אחת המערכות המומלצות בתשלום היא מערכת רב מסר. מערכת נוספת שאינה עולה כסף וגם ידידותית לשימוש, היא מערכת Mailchimp. מערכות דיוור ישיר בד"כ כוללות טמפלט, מעין תבנית מוכנה מראש, שאליו מכניסים את התוכן והתמונות. רבות ממערכות אלו פשוטות לתפעול ואף מספקות מעקב ונתונים סטטיסטים על השפעת הדיוור על עליית הכניסות לאתר העסק.
מטרותיו של דיוור אלקטרוני
· לשמור ולשפר את הקשר עם לקוחות באמצעות עדכון מידע הרלוונטי ללקוח והצעת שירותים/מוצרים חדשים. כך למשל אפשר לספר על טיפול משולב חדש של דיאטנית הכולל דמיון מודרך, באמצעות מאמר המפרט על דמיון מודרך והשפעותיו על התזונה.
· לגרום ללקוחות לבצע הזמנה/לקבוע פגישה באמצעות הצעות מיוחדות. כך למשל באמצעות הטבה על הטיפול המשולב החדש, אפשר להציע מחיר מוזל ללקוחות קיימים ולמצטרפים חדשים.
יתרונות
1. באמצעות דיוור אלקטרוני ניתן לדעת בקלות יחסית מה יעילותו של השיווק הישיר, על-ידי מעקב אחר כמות הכניסות לאתר שלך לאחר שליחת המייל. בצורה זו אפשר גם ללמוד אילו תכנים מעניינים/מושכים יותר לקוחות לאתר. לדוגמה: אם לאחר שליחת דיוור בנושא תזונה טבעונית לילדים חלה עלייה של 30% בכניסות לאתר, בדיוורים הבאים אפשר להתמקד בתזונת ילדים או בתזונה טבעונית, כדי לבחון באילו מהנושאים כדאי להמשיך להתמקד.
2. שליחת המייל עוזרת לך להישאר בקשר עם הלקוח ולהשאיר את העסק שלך בתודעה שלו. זו גם דרך טובה להחזיר לקוחות שפרשו. למשל, הסיכוי שמטופל שלפני שנתיים סיים טיפול יקבע פגישה עם אותה הדיאטנית, יגדל אם במהלך השנים הללו קבל דיוור אלקטרוני מהעסק שלה.
3. קבלת פידבק ישיר מהלקוחות הוא מתנה. באמצעות דיוור אלקטרוני הלקוחות יכולים לספר לך איזה תכנים הם אהבו או לא אהבו. לדוגמה: במסגרת אופציית הפסקת קבלת המייל (unsubscribe), ניתן לשאול את הלקוח מה היא סיבת הביטול שלו: האם זה התוכן, התדירות, חוסר הרלוונטיות וכו'.
4. ניתן לפלח את קהל היעד בצורה מדויקת יותר. באמצעות איסוף מידע על הלקוחות שלכם, כגון גיל, מין, אזור מגורים בארץ, בעיות בריאותיות, נושאי עניין וכו', תוכלו לדייק יותר את התוכן ולגלות מה מעניין את הלקוחות שלכם. ככל שהתוכן יעניין את הלקוחות, כך גדל הסיכוי שהם יכנסו יותר לאתר, יקראו את החומרים, יגיעו לטיפולים ויפיצו את המידע בקרב הסובבים אותם.
דיוור ישיר זה לא ספאם
שלא כמו ספאם, המכונה גם דואר זבל, שעשו בו שימוש מאסיבי לצורכי פרסום, דיוור ישיר הוא שליחה של מידע מקצועי או שיווקי בהסכמתו של הלקוח. השימוש חסר הפרופורציות והמעיק של דואר הזבל הוביל בסופו של דבר להולדתו של חוק הספאם.
הגדרתו של חוק הספאם בארץ היא איסור על שליחת חומר פרסומי שמטרתו לעודד הוצאה כספית באמצעי תקשורת (דוא"ל, SMS וכו'), ללא אישור מפורש של הנמען. לצד זה, ניתן להודיע ללקוח שקיבל שירות/רכש מוצר ומסר את פרטיו, שיעשה שימוש בכתובת המייל שלו לצורך שליחה של חומר שיווקי/מידע מקצועי/פרסומות שדומים לשירות שקיבל. בהודעה זו יש לאפשר ללקוח לסרב לקבל דיוור. (מידע מפורט על חוק הספאם תוכלו למצוא כאן)
בעקבות כמות הספאם הגדולה, נמענים רבים ממאנים לפתוח מיילים. עם זאת, עדיין מדובר בכלי שיווקי יעיל מאוד ועל כן יש להקפיד להשתמש בו בצורה הנכונה והמיטיבה ביותר עם הלקוח. איך עושים זאת?
כמה טיפים לסיום
· הקפידו לספק מידע מקצועי ועדכני לצד השיווקי.
· נסו לדייק ולקלוע לטעמו של קהל היעד.
· אל תגזימו עם כמות הנושאים בניוזלטר (לא יותר מ-4), אך היזהרו מדיוור דל מדי.
· נסו לשוות לדיוור אווירה אישית ופנו ללקוח בשמו הפרטי.
· הקפידו על תדירות קבועה – אל תיעלמו ואל תטריחו מדי.