קידום באינטרנט הוא כלי בסיסי לשיווק עסקים. איך תדעו איזה קידום מתאים לעסק שלכם?
קידום אתר באינטרנט הוא ללא ספק המהלך הבסיסי לשיווק מוצלח כיום. עסקים רבים משווקים את עצמם באחד משני הערוצים הפופולאריים והמוצלחים ביותר לשיווק באינטרנט: מנועי החיפוש או הרשתות החברתיות. אבל איזה משני הערוצים הללו מתאים יותר לעסק שלכם?
לפני הכל, כדאי לדעת שכשמדברים על "מנועי חיפוש" מתכוונים לגוגל- מנוע החיפוש הפופולארי ביותר באינטרנט השולט היום בשיווק המקוון. ובנוגע ל"רשתות חברתיות" – הכוונה היא כמובן לפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה ביותר, שמציעה מגוון כלים לשיווק מקוון. כתבה זו סוקרת, אם כן, את גוגל ופייסבוק.
קידום אורגני בגוגל
כמעט כולם מחפשים היום מידע באינטרנט באמצעות מנוע החיפוש של גוגל. אחת הדרכים לגרום לאתר שלכם להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל היא באמצעות SEO, ראשי התיבות של Search Engine Optimization, בעברית- אופטימיזציה למנועי חיפוש, ובתרגום חופשי – קידום אתרים במנועי חיפוש באופן אורגני, באופן שאינו ממומן, כך שהאתרים ה"מוצלחים" ביותר יופיעו במעלה תוצאות החיפוש של הגולש.
SEO זו למעשה שיטה לקידום האתר המתבססת על אוסף של פרמטרים שגורמים לאתר להיראות אמין, איכותי ורלוונטי בעיני גוגל. ואיך גוגל מחליט איזה אתר אמין, איכותי ורלוונטי? באמצעות אלגוריתם שסורק את האתר שלכם, וכל אתר אחר שנמצא ברשת, גוגל מחליט על-סמך פרמטרים מסוימים ובהשוואה לאתרים אחרים בתחום, היכן למקם את האתר שלכם בתוצאות החיפוש שלו. יישום SEO על האתר שלכם ישפר כמובן את מיקום האתר בגוגל. חשוב לזכור שבכל יום מיקום האתר שלכם יכול להשתנות, שכן הוא מושפע ישירות מאתרים אחרים מתחרים.
אך מהם אותם פרמטרים שהאלגוריתם של גוגל מחשב כדי לקדם את האתר שלכם? במילים אחרות- מדוע גולשים שמחפשים בגוגל "דיאטה ים-תיכונית" רואים בתוצאות החיפוש דווקא את האתר של דיאטנית זו או אחרת? זוהי כמובן שאלת השאלות ועד היום קשה להגדיר את כל הפרמטרים באופן מדויק, וזאת מאחר שגוגל שומרת בסוד על אלפי הפרמטרים שאותם בוחן האלגוריתם שלה. עם זאת, ידוע על כמה פרמטרים שיישומם בהחלט עשוי להשפיע לטובה על תוצאות החיפוש. הנה כמה מהם:
- ותק האתר שלכם – ככל שהאתר שלכם יותר זמן באוויר, כך גוגל תכניס אותו לאינדקס שלה מהר יותר והדבר ישפיע על תוצאות החיפוש.
- כמות ואיכות התוכן באתר – אתר עשיר בתוכן איכותי (מאמרים, פורום, חדשות וכו') מעיד על השקעה ורצינות. האלגוריתם של גוגל יודע לזהות אם אתם משכפילים מילים/פסקאות בתוך האתר או אתם מעתיקים חומרים מאתרים אחרים.
- תדירות עדכונים באתר והוספת תוכן – ככל שתעדכנו/תוסיפו חומרים באופן תדיר יותר, כך האתר ירשם כפעיל יותר.
- כמות ואיכות הקישורים המובילים לאתר – לא מספיק לשים לינק לאתר מהפייסבוק שלכם, כדאי שיהיו קישורים לאתר שלכם מאתרים שמדורגים גבוה בגוגל.
- כניסות לאתר ושהייה בו – כניסות ופעילות של גולשים באתר תחזק את התקדמותו בגוגל. גם זמן השהייה של גולש באתר (נשאר הרבה זמן באתר כי מקליק, נשאר הרבה זמן כי הטעינה איטית, נוטש מהר את האתר) משפיעה מאוד.
חשוב לציין שאלו הם רק מעט מן הפרמטרים בקידום SEO, אך הם ללא ספק בסיס חזק וטוב ושניתן לבצע באופן עצמאי. כדי לעשות קידום אורגני מושקע ומקצועי של האתר, הכולל פרמטרים נוספים ומעקב סטטיסטי אחר התקדמות האתר, כדאי לפנות לחברות ו/או לאנשי מקצוע שלמדו את הנושא לעומק. אנשי SEO מעודכנים בכל הכלים של גוגל, בשינויים שחלים בפרמטרים, בהתמודדות מול אתרים מתחרים ועוד.
יתרונות: ביסוס לטווח ארוך, ייצוב העסק כמותג, ניתן לעשות לבד ללא עלות כספית.
חסרונות: דורש הרבה השקעה, תוצאות הקידום נראות לאחר זמן.
קידום ממומן בגוגל
כאמור, החיפוש בגוגל עשוי להיות המפגש הראשוני של לקוח פוטנציאלי עם העסק שלכם. אבל איך תבטיחו שהמפגש הראשוני שלו אכן יהיה עם האתר שלכם ולא עם אתר אחר? אופציה נוספת לקידום האתר במנוע החיפוש של גוגל היא באופן ממומן – תשלום שיגרום לאתר שלכם להופיע כהודעה ממומנת בראש עמוד תוצאות החיפוש של גוגל, זאת כמובן בהתאם למילות חיפוש הרלוונטיות לאתר שלכם שהגדרתם מראש לגוגל. כך למשל, אם הגדרתם את המילים "תזונה אחרי ניתוח בריאטרי" כמילות המפתח הרלוונטיות לאתר שלכם, תוכלו לרכוש מגוגל מודעה שתציב את אותו בראש עמוד תוצאות החיפוש כאשר גולשים יחפשו מילים אלו. בקידום מסוג זה גוגל מסמנת לגולש שמדובר בקידום ממומן, כדי שיבדיל אותו מהתוצאות האורגניות.
קידום ממומן כרוך בהוצאה כלכלית שמחירה נקבע לפי הפופולאריות של התחום ושל מילות המפתח אותן תרצו לשייך לאתר שלכם. המחירים הם באחריות גוגל בלבד ואם ישנם עסקים נוספים המתחרים על מילים אלו, המחיר כמובן יעלה. עם זאת, היעילות של מודעות ממומנות היא גבוהה יחסית, שכן מדובר בפעולה פשוטה מאוד, שלא דורשת זמן והשקעה, מעבר להשקעה כספית, ועם תוצאות מהירות שאינן תלויות בקידום אורגני במנוע החיפוש של גוגל.
יתרונות: פרסום מהיר וישיר.
חסרונות: עלות כספית (יכולה להיות גבוהה אם יש מתחרים), השקעה לטווח קצר, יש גולשים שמתעלמים ממודעות ממומנות.
פייסבוק
פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה ביותר באינטרנט. לא מדובר במנוע חיפוש ולכן הלקוחות הפוטנציאלים שלכם הם אינם גולשים אקטיבים שמחפשים אתכם/נושא הקשור לעסק שלכם. במקרה של פייסבוק, אתם צריכים לאתר אותם, את קהל היעד, ולחשוף אותם לעסק. איך זה עובד?
בשלב הראשון עליכם להקים דף/קבוצה שבו תוכלו להעלות תוכן/פוסטים. זה יכול להיות פוסטים בנושאים מקצועיים, כגון פסקה ממחקר שתרגמתם בנושא 'תזונה ללא גלוטן', כולל לינק למאמר השלם באתר שלכם, זה גם יכול להיות תוכן שיווקי/פרסומי, כגון מבצע חודשי למצטרפים חדשים הכולל לינק לאתר שלכם, או פוסט שיגרום לאוהדים בדף שלכם לנהל דיון, למשל "איזה שיטות להימנעות משבירת דיאטה אתם מכירים?" ועוד. הגעה לקהל יעד רב גם חושפת ישירות לקוחות פוטנציאלים לעסק שלכם וגם עשויה לגרום לאנשים להצטרף לדף/קבוצה שלכם. ככל שיהיו לכם יותר אוהדים בדף הפייסבוק, כך תדרשו ליותר פעולות כדי להשאיר אותם שם, אך כך גדלה החשיפה של העסק שלכם.
כיצד ניתן להגיע לקהל יעד רב בפייסבוק? כמו גוגל, גם פייסבוק הוא כלי שיווקי שניתן לבצע בו קידום ממומן שיביא לחשיפה גדולה. ניתן לפרסם מודעות (מופיע בצדו הימני של העמוד) ו/או פוסטים ממומנים (יופיעו ב-News Feeds). כמות החשיפה למודעות שלכם תלויה בתקציב, שנע מעשרות שקלים ליום וועד אלפי דולרים. ככל שתשלמו יותר, כך הוא ייחשף יותר. פרמטר נוסף שמייעל את החשיפה הוא דיוק קהל היעד שלכם. פייסבוק מאפשרת לבחור קבוצות קהל יעד לפי קריטריונים רבים (גיל, מין, מיקום גיאוגרפי, תחומי עניין וכו'). ככל שתדייקו יותר, כך תגיעו ליותר לקוחות פוטנציאלים.
לפייסבוק מערכת ניהול קמפיין נוחה יחסית לשימוש, שבאמצעותה תוכלו לעקוב אחר כמות החשיפה של הפוסטים/מודעות המקודמים. עם זאת, אנשים רבים מעדיפים לפנות לאנשי מקצוע שיוכלו לנהל עבורם את הקמפיין בפייסבוק, כולל העלאת תכנים, תשלום לפייסבוק, טירגוט קהל יעד, עריכת סטטיסטיקות ועוד.
יתרונות: פרסום מהיר וישיר, חשיפה גם בתקציב נמוך יחסית, אופציה לביסוס לטווח ארוך, קשר ישיר עם לקוחות פוטנציאלים.
חסרונות: עלות כספית, דורש השקעה כדי להשאיר אוהדים בדף.
לסיכום, כפי שניתן לראות במאמר זה, אין תשובה אחת וחד משמעית שיכולה להתאים לעסק שלכם. הדבר תלוי במשאבים הכלכליים שעומדים בפניכם, בזמן שיש לכם להשקיע, במתחרים שלכם. עם זאת, שילוב של שתיים או שלוש מן הדרכים המוצעות לעיל, יכולה להתאים לעסקים בתחילת הדרך, בעיקר בתחום בו יש מגוון אנשי מקצוע ברשת ושפע מידע מאתרים חזקים הגורמים לתחרות גדולה, כמו בתחום של דיאטה ותזונה. במילים אחרות – הקמה של אתר עם הקפדה על הכללים הבסיסיים של SEO, וזאת לצד קידום ממומן באופן זמני בגוגל, ו/או קידום ממומן בפייסבוק, בהחלט יכולים להוות צעד ראשון בעולם השיווק באינטרנט. מכאן והלאה, השמיים הם הגבול.