מה זה מדיה חברתית ולמה היא הפכה לחלק בלתי נפרד ומשמעותי בשיווק באינטרנט? כל הפרטים בכתבה השלישית בסדרה.
המדיה החברתית תופסת נפח גדול בחיים שלנו. באופן טבעי, תחום השיווק בה נכנס גם הוא בסערה לחיינו והפך להיות אחד מערוצי השיווק החשובים ביותר ברשת. למעשה, נכון להיום, שנת 2017, השיווק הדיגיטלי במדיה החברתית הוא חלק בלתי נפרד בתמהיל השיווק כמעט של כל עסק.
שיווק במדיה החברתית, המכונה גם SMO (Social Media Optimization), הוא ענף בשיווק הדיגיטלי שמטרתו לקדם מוצר/עסק ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, אינסטגרם וכו').
מה זו מדיה חברתית
מדיה חברתית הוא שם כולל לכל האתרים שמקיימים אינטראקציות חברתיות עם משתמשים אחרים באמצעות פעולות, בעיקר אלו הקשורות בתוכן, כגון העלאת תמונות, כתיבת פוסטים, שיתוף לינקים, תגובות, חשיפת וידיאו ועוד.
ההבדלים בין האתרים, בין הרשתות החברתיות, הם באופן האינטראקציות ובסוג התכנים. כך למשל, אינסטגרם היא רשת חברתית המיועדת לשיתוף תמונות עם מנעד אינטראקציות שנע מחברים, משפחה, מכרים ועד מפורסמים וצלמים לא מוכרים; יוטיוב מאפשרת שיתוף של וידיאו ולכמות הצפיות ולזמן החשיפה יש משמעות גדולה; לינקדאין היא רשת חברתית המאפשרת למשתמשים לשתף את הרזומה המקצועי שלהם לצורכי עבודה או במטרה לקדם קשרים עסקיים ומקצועיים; בפייסבוק, מגוון התכנים מאוד רחב וכולל פוסטים, העלאת תמונות, שיתוף לינק/וידיאו, תגובות ועוד. גם סוג האינטראקציות בפייסבוק עשיר מאוד ונע ממעקב פאסיבי אחר יישויות ציבוריות ועד הקמת אירועים חברתיים לקבוצות.
באיזו רשת חברתית כדאי לשווק עסק
כפי שניתן לראות, מגוון התכנים והאינטראקציות בכל הרשתות החברתיות הוא רחב מאוד ומהווה פלטפורמה שיווקית בעלת פוטנציאל אדיר. עם זאת, כדי לדעת מהי הרשת החברתית המתאימה לעסק/מוצר, יש להכיר את הרשת החברתית ואת קהל היעד שנמצא בה, אותו קהל לקוחות פוטנציאלי שעשוי להתעניין בעסק/במוצר.
כך למשל, לצורך גיוס עובדים או רקימת קשרים מקצועיים בתחום ההייטק, פרסום בלינקדאין עשוי להתאים יותר מרשתות חברתיות אחרות, אך למטפלות ודיאטניות בעלות עסק פרטי, זוהי רשת חברתית פחות רלוונטית. לעומת זאת, באינסטגרם, רשת חברתית שמעלים בה תמונות, פרסום תמונות של מטופלים שירדו במשקל לאחר ניתוח בריאטרי ובשל תזונה נכונה מצליחים לשמור על משקל יציב תקופה ארוכה (כשהכל בהסכמה, כמובן) יכול להעלות מוטיבציה ולייצר אינטראקציה מוצלחת עם מטופלים פוטנציאלים וקיימים; ביוטיוב, רשת חברתית לסרטוני וידיאו, תוכלו להעלות סרטוני הסברה ללקוחות ייעודים שטרם שמעו על ההתמחות שלכן; בטוויטר תוכלו להראות למטופלים קיימים ופוטנציאלים שאתן מעודכנות בעולם התזונה על-ידי "ציוץ" כשיוצא מחקר חדש ומאיר עיניים; בפינטרסט, רשת חברתית שהיא מעין לוח מודעות ענק, תוכלו לפרסם מתכונים/תפריטים.
כדי להצליח לתמרן בין כל הרשתות החברתיות, אפשר להיעזר באנשי מקצוע בתחום, שמכירים לעומק את טכניקות השיווק בכל אחת מן הרשתות החברתיות ואת הפוטנציאל הגלום בהן לעסק שלכם. לצד כל אלה, חשוב לדעת שפייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, זו שמכילה הכי הרבה משתמשים והכי הרבה שעות גלישה, זוהי רשת שמציעה מגוון של דרכים לשווק עסק/מוצר, ולכן היא נחשבת לאחד מערוצי השיווק המשמעותיים והפופולריים ביותר במדיה החברתית ויכולה בהחלט לעסק שלכן.
פייסבוק
נכון לשנת 2016, פייסבוק מכילה למעלה ממיליארד וחצי משתמשים פעילים בחודש מן העולם, בישראל מספר המשתמשים הוא כ- 4.7 מיליון בחודש, 3.5 מיליון משתמשים יומיים, ואחרי יוטיוב ווואטסאפ, פייסבוק היא האפליקציה השלישית האהובה על הישראלים. עם נתונים כאלה קשה שלא להתייחס ברצינות לפייסבוק כאל מאגר עצום של הלקוחות הפוטנציאלים שלכם, כמו גם של המתחרים שלכם.
חלק מהצלחת השיווק של עסק בפייסבוק תלויה בתקציב. לרוב, ככל שהתקציב גדול יותר כך החשיפה גדולה יותר, במילים אחרות- מימון (פוסטים ממומנים, פרסומות) יזכו לרוב לחשיפה גדולה יותר מחשיפה אורגנית, שאינה ממומנת. לצד זה, כסף הוא אינו בהכרח המתכון להצלחת העסק. שימוש נכון בכלים של פייסבוק, יישום של כל שלבי השיווק, הבאת תכנים מקוריים ומעניינים, כל אלה עשויים לייצר תנועה/מעורבות אורגנית (לא ממומנת) גדולה יותר ולהביא להצלחה של העסק.
היתרונות של פייסבוק
אחד היתרונות הגדולים בפייסבוק הוא מנעד הדרכים שעומד לרשות העסק לשווק את עצמו: החל מפתיחת דף עסקי או קבוצה, עובר בשיתוף מידע (טקסטים, לינקים, תמונות), אינטראקציות ומעורבות המשתמשים סביב נושא מסוים, וכלה בפרסומות וקמפיינים. ההבדל בין אמצעי השיווק העומדים לרשותכם יכול להתבטא במיקום שלו באינטרפייס של פייסבוק (בניוזפיד או בטור הימני), במטרה של כל אמצעי (הצטרפות לדף פייסבוק, חשיפה לאתר, הגעה לאירוע וכו') ובתוכן שלהם (טקסט, לינק, תמונה, וידיאו). כך למשל, לאחר פתיחת דף עסקי בנושא תזונה לחולי סוכרת, תוכלו להעלות פוסטים המכילים טיפים לחולים, תמונות של לקוחות שעשו שינוי משמעותי בתזונתם (באישורם), סרטוני הסברה, לינקים למחקרים/כתבות מעוררות השראה, תוכלו אפילו לייצר הרצאה/מפגש לחולים בנושא תזונה והשפעתה על סוכרת ולהזמין אנשים באמצעות פתיחת אירוע.
כרשת החברתית הגדולה בעולם, לפייסבוק עוד יתרונות משמעותיים בתחום השיווק הדיגיטלי, בהם החשיפה גדולה, תוך יכולת מיקוד קהל היעד, יצירת קהל לקוחות חדש ויכולת שימורו, מיתוג העסק, שיפור תוצאות במנוע החיפוש של גוגל, טכניקות שיווק פשוטות יחסית המקלות על תפעול דף עסקי, יכולת ניתוח ביצועים ומעקב באמצעות דו"חות. וזה רק קצה המזלג.
למי מיועד פייסבוק
כאמור, כמעט כל אחד ימצא לעצמו דרך לשווק את העסק שלו בפייסבוק. חברות, רשתות, עסקים קטנים, ארגונים, עמותות, מוסדות ממשלתיים, כמעט כולם נמצאים היום בפייסבוק.
במקרה של מטפלים/ות ונותני/ות שירות, דף פייסבוק הוא אופציה עסקית נכונה למיתוג העסק וליצירת אינטראקציות עם קהל הלקוחות שלכם. לדוגמה: לענות על שאלות של מטופלים, להעלות טיפים בפוסטים, לשתף לינקים למחקרים חדשים, לחלוק סיפורי הצלחה באישור מטופלים, ואלו הם רק מעט מן הדברים שיכולים לייצר תנועה בדף שלכם, שתבנה אמון ומקצועיות עם קהל הלקוחות הקיים והפוטנציאלי שלכם.
דף עסקי בפייסבוק מכיל מגוון עצום של אפשרויות ואינטראקציות שיתרמו לעסק שלכן/ם ולמטופלים עצמם. כיצד לעשות זאת נכון ויעיל? על כך תוכלו לקרוא במדריך המקוצר לפתיחת דף עסקי בפייסבוק, שיופיע בחודש הבא.לצד כל אלה, חשוב דעת שדף פייסבוק עסקי אינו נועד להחליף אתר אינטרנט שמכיל תוכן שיווקי עם מידע מקיף עליכם/ן ועל הטיפול שלכם/ן, אך הוא בהחלט יכול לתמוך ולקדם אותו.