פרק 10- הצרכן בראי התעשייה עם קרן דודסון
הצרכן בראי התעשיה- קרן דודסון
בפודקאסט קרן דודסון, מנהלת התזונה והבריאות ביוניליוור, מסבירה איך אנחנו יכולים לעזור למטופלים לבחור טוב יותר. מה תפקיד התעשיה ומה התפקיד שלנו כאנשי מקצוע מטפלים.
ננסה לענות על 3 שאלות:
1. קונפליקט צרכנים- מהו הרצוי לעומת המצוי
2. דחיפות קלות- אסטרטגיות לעזור לצכרן לשנות התנהגות
3. תפקיד התעשיה- איך התעשיה שומרת על הצרכן
בואו נתחיל:
1. קונפליקט צרכנים- מהו הרצוי לעומת המצוי
יש היום עליה ברורה בטרנדים של בריאות, לאנשים יש יותר זמן וכסף להשקיע בבריאות שלהם וחשוב להם לשים על זה דגש.
מצד שני יש גם רצון להתפנק, לא להרגיש "מוגבלים", הקלות שבלהזמין מזון הביתה.
תפקידנו כאנשי מקצוע הוא לתת דחיפות קלות, לעודד לשינוי מבלי שהצרכן ירגיש מוגבל או שהוא צריך לעשות ויתורים גדולים.
2. Nudge- תורת הדחיפות הקלות
דחיפה קלה היא כל היבט של שינוי סביבת הבחירה שעשוי לשנות התנהגות של אנשים באופן צפוי מבלי לאסור אפשרויות אחרות ולשנות תמריץ כלכלי. כמו שינוי מיקום של מזון בבית.
דוגמא לדחיפה קלה מצד התעשיה היא סימון מוצרים לפי התקן של משרד הבריאות.
בפרק קרן מציגה את האסטרטגיות שעובדות כפי שפורסמו במטא אנליזה שבדקה מה מוביל לשינוי הרגלים.
מחקר אחר שקרן מציגה בוחן יעילות של אסטרטגיות מנות מדודות. האם גודל המנה משפיע על הצריכה. במחקר שכלל 37 אנשים בדק מה הכמות הנאכלת במהלך צפיה בטלויזיה. חלק קיבלו שקית גדולה אחת של 400 קלוריות וחלק קיבלו 4 שקיות של 100 קלוריות כל אחת.
התוצאות היו שהמשתתף הממוצע שאכל משקיות של 100 קלוריות אכל 25% פחות ממי שהיה ברשותו שקית אחת גדולה של 400 קלוריות.
אצל מי שהיה בעודף משקל ההבדל היה מעל 50%.
גישת הנאדג' לשינוי התנהגות מאפשרת לנו מודעות ומחשבה בזמן הבחירה או סידור מחדש של סביבת הבחירה שיעודד קידום בריאות אוטומטית או רפלקסיבית.
3. מה האסטרטגיות שעומדות בפני התעשייה?
התעשיה דואגת לצרכן והיא רוצה שהוא ימשיך לצרוך אך המוצרים שלה כשמקביל היא מספקת לו את המוצר הטוב ביותר עבור בריאותו והנאתו.
אחת האסטרטגיות של התעשיה היא רה-פורמולציה והפחתה הדרגתית של רמות המלח או הסוכר במוצר.
דוגמא נוספת היא העלאת המודעות וסימון ברור של מרכיבים על גבי אריזה כמו כמות כפיות הסוכר על אריזות דגני הבוקר של תלמה או הצעת הכנה של מזון בתוספת ירקות.
אסטרטגיה נוספת היא בתחום היצור- יצור של מזון בריא יותר או עזרי בישול שהופכים את הבישול לקל יותר. וגם יצור של מזון שנחשב תחת "פינוק" במנות מדודות ארוזות.
ומה תפקיד הדיאטנית בתעשיה?
הדיאטנית בתעשיה נכנסות כבר בשלב פיתוח המוצר, הן מייצגות את הצד של הצרכן ומזהות מה הוא צריך ומתי ישתמש במוצר.
הדיאטניות אחראיות על איתור של רכיבים בריאים יותר וטכנולוגיות טובות יותר ולהגדיל כמות רכיבים טובים במוצר. ברגע שיש מוצר הדיאטניות בונות תוכנית תקשור בריאות בשיתוף עם האסטרטגיה של השיווק.
יש הקפדה על ערכים וסטנדרטים, מסרים ברורים שהצרכנים יקבלו מהם ערך.
לסיכום.
ניתן להשפיע על צריכה של צרכנים ע"י אסטרטגיות פשוטות. חשוב שנכיר את הדרכים השונות ונתאים את הדרך או נדריך את מי שמולינו כדי לתת ערך ולייצר שינוי.
לפודקאסטים נוספים לחץ.י כאן