בזמן שמדינות רבות ברחבי העולם פועלות במטרה לקדם את יעדי הפיתוח הבר קיימא (יעדי הקיימות) של האו"ם, זה קריטי שעסקים אף הם יפעלו באופן שמייצר אמון בקרב צרכנים ובעלי עניין שונים. המפתח לכך הוא שקיפות. מתוך כוונת שקיפות אנו משתפים באופן קבוע בהתקדמות שלנו במסגרת תוכנית הקיימות של יוניליוור (USLP), הבסיס שעליו אנו יוצקים אמון […]
בזמן שמדינות רבות ברחבי העולם פועלות במטרה לקדם את יעדי הפיתוח הבר קיימא (יעדי הקיימות) של האו"ם, זה קריטי שעסקים אף הם יפעלו באופן שמייצר אמון בקרב צרכנים ובעלי עניין שונים. המפתח לכך הוא שקיפות.
צרכנים רוצים מותגים בעלי ערך קיימותי
יותר ויותר ניתן לראות כי ביקוש הצרכנים למותגים בעלי ערך קיימותי גדל. ממחקר שביצענו אנו רואים כי 54% מהצרכנים מבקשים לקנות באופן בר קיימא וכשליש מהם כבר קונים כך. זאת הזדמנות גדולה, והשאיפה שלנו הינה להבטיח כי המותגים שלנו מובילים גם בתחום זה.
בשנים האחרונות מספר המותגים שלנו המשלבים אג'נדה חברתית או סביבתית גדל, עם מוצרים התורמים להשגת מטרות תוכנית הקיימות (USLP). כעת 26 מהמותגים שלנו ברחבי העולם נחשבים לברי קיימא, גידול מ-18 מותגים בקטגוריות השונות בשנת 2016. המותגים שנוספו השנה הם Vaseline, Sunlight ו-Wall’s.
בשנת 2017 מותגים אלה צמחו באופן מהיר ב-46% מהמותגים האחרים והיוו 70% מהצמיחה של החברה. במהלך ארבע השנים האחרונות, באופן עקבי מותגים אלו הציגו צמיחה גבוהה יותר משיעור הצמיחה הממוצע שלנו.
עסקים חדשים, מותגים וחדשנות
בין היתר אנו בונים ומעצבים את פורטפוליו המותגים והמוצרים שלנו באמצעות רכישת חברות חדשות עם ערכי קיימות דומים לשלנו. אלו חלק מהמותגים שהצטרפו אלינו בשנה האחרונה: תה Generation , Pukka Seventh ו-Sundial.
בנוסף, אנו משקיעים בפיתוח מוצרים ומותגים חדשים אשר הקיימות יושבת בלבת המוצר שלהם. לדוגמה, סדרת הטיפוח האישי הידידותית לטבעונים של מותג Love Beauty Planet, אשר עושה שימוש ברכיבים טבעיים ואריזות ממוחזרות, וכן סדרת החטיפים הטבעוניים ללא גלוטן Red Red אשר הושקה בבריטניה מוקדם יותר השנה.
לבסוף, אנו מציגים חדשנות בת קיימא במותגי הליבה שלנו ומנגישים אותם ליותר ויותר אנשים ברחבי העולם. לדוגמה, בשנה האחרונה מותג Domestos השיק מספר חדשנויות אשר באות לתת מענה לבעיות היגיינה ומחסור במים, כמו אבקת ניקוי אסלות בהודו וספריי לשימוש מופחת במי הדחה (Flush Less) בדרום אפריקה.
ההתקדמות שלנו ב-2017
החדשות הטובות הן כי לאחר שבע שנים הצלחנו להשיג או שאנו נמצאים בדרך להגשמת כ-80% מהיעדים שקבענו לעצמנו בתוכנית הקיימות.
עד 2020 נסייע ליותר ממיליארד בני אדם לשפר את בריאותם ורווחתם
אנו בדרך הנכונה לעמוד ביעד השאפתני להכפיל את כמות המוצרים שלנו שעומדים בסטנדרטים התזונתיים הגבוהים ביותר עד שנת 2020. עד כה, 39% מתוכם כבר עומדים בקריטריונים. אנחנו משפרים את הפרופיל התזונתי של המוצרים שלנו והתקדמנו משמעותית בהפחתת מלח, שומן רווי, קלוריות וסוכר. לדוגמה, 100% מהמוצרים שלנו לא מכילים שומן טרנס (פחות מ-1%), ב-70% מהשווקים בהם אנו מוכרים גלידות רגילות, קיימות עכשיו גם גרסאות מוקטנות ועוד.
עד סוף שנת 2017 הגענו ליותר מ-600 מיליון איש באמצעות התוכניות שלנו לשטיפת ידיים, היגיינה, בריאות הפה, דימוי עצמי ומי שתייה בטוחים. מותג אחד בעל השפעה יוצאת דופן זה Dove, אשר מתמקד בשיפור הדימוי העצמי ודימוי הגוף. הגענו כבר ל-29 מיליון צעירים וצפויים להגיע ל- 40 מיליון עד שנת 2020.
צמצום טביעת הרגל הסביבתית שנוצרת כתוצאה משימוש במוצרים עד שנת 2030
כשמדובר בטביעת הרגל שלנו, השגנו התקדמות טובה כמעט בכל התחומים. לדוגמה, משנת 2008, צמצמנו פליטות CO₂ בייצור ב-47%, הפחתנו שימוש במים ב-39% ו- 98% מהפסולת שייצרנו לא הוטמנה באדמה. נקטנו גם בצעדים בשרשרת האספקה המורחבת שלנו. לדוגמה, עד סוף שנת 2017, 56% מחומרי הגלם החקלאיים שלנו מגיעים ממקורות ברי קיימא.
צמצום ההשפעה על הסביבה שנוצרת כתוצאה משימוש במוצרים שלנו ע"י צרכנים ממשיכה להוות אתגר. לדוגמה, משנת 2010 הצלחנו לצמצם את צריכת המים ב-2%. אבל יש גם חדשות טובות. אנו רואים התקדמות מעודדת בתחום פסולת אריזות, תחום בו התחייבנו לאחרונה כי אריזות הפלסטיק שלנו יהיו ניתנות לשימוש חוזר, מחזור או הפיכה לקומפוסט, באופן מלא, עד שנת 2025.
שיפור מקורות הפרנסה של מיליוני בני אדם עד שנת 2020.
בשנת 2017 השקנו מחדש את מדיניות האחריות החברתית לרכש אחראי, תוך חיזוק הגישה שלנו והגדלת מספר הספקים המחויבים לתוכנית. כ-55% מהוצאות הרכש היו עבור ספקים שעמדו בדרישות החובה של המדיניות. השאיפה שלנו היא להגיע ל-100% עד שנת 2020.
אנו מאמינים כי העצמת נשים היא גורם מסייע מוביל לפיתוח אנושי ולצמיחה כלכלית. אנחנו בונים ארגון מאוזן מגדרית: עד סוף שנת 2017, 47% מכלל ההנהלה היו נשים, לעומת 46% בשנת 2016. התוכנית שלנו Shakti מספקת עבודה עבור למעלה מ-70,000 נשים בקהילות כפריות בעלות הכנסה נמוכה. בשנת 2017, אפשרנו גם ל-1.2 מיליון נשים לגשת ליוזמות שמטרתן לקדם את ביטחונן, לפתח את כישוריהן ולהרחיב את ההזדמנויות שלהן.
גם במונחים של יצירת עסק כוללני יותר, בשנת 2017 אפשרנו לכ- 716,000 חקלאים קטנים גישה ליוזמות שמטרתן לשפר את שיטות החקלאות שלהם או להגדיל את ההכנסות שלהם. בנוסף, אנו תומכים ב-1.6 מיליון קמעונאים בקנה מידה קטן במטרה לשפר את הכנסתם.
מה הצעדים הבאים?
הרבה השתנה בעולם מאז שהשקנו את תוכנית הקיימות של יוניליוור בשנת 2010. כשהתחלנו לחשוב על התפתחות התוכנית, רצינו לקבל את דעתם של העובדים ובעלי העניין החיצוניים על הפעילות שלנו ועל הכיוון בו אנו צריכים ללכת. לשם מטרה זאת יצאנו לדרך עם תרגיל ההקשבה הגדול ביותר שעשינו אי פעם על עתיד הקיימות ביוניליוור.
בנוסף לראיונות מומחים בכל שרשרת הערך שלנו – כולל משקיעים, ספקים, לקוחות, משרדי פרסום, עסקים אחרים, מובילי דעת קהל, ארגונים ציבוריים ואקדמאים – ביקשנו גם מעובדים ברחבי העולם להשלים סקר כדי לזהות את הנושאים החשובים ביותר עבורם.
התגובות הראו כי תוכנית הקיימות הפכה להיות מקור נהדר לגאווה ומוטיבציה בתוך הארגון, והסיבה העיקרית לכך שעובדים רבים הצטרפו לחברה. יחד עם זאת, קיבלנו בענווה את הבשורה כי תוכנית הקיימות מוערכת רבות בחוץ.
אין זה מפתיע שחיוביות זאת מביאה עמה רמה גבוהה של ציפייה. כפי שאמר אחד המרואיינים החיצוניים: "יוניליוור נמצאת במקום לא נוח. הציפיות יהיו גבוהות יותר מתמיד. זה מעלה את הרף לכולם בתוך החברה בניסיון להבין מה הדבר הבא שצריך לקרות".
מטרת פרויקט זה הייתה להשיג הבנה עמוקה כיצד לפתח את תוכנית הקיימות בעתיד בהתבסס על השקפות של עובדי החברה, כמו גם מומחים חיצוניים בתחום של הקיימות והאחריות התאגידית. כעת ניקח את המשוב העשיר הזה ונמשיך אל השלבים הבאים של התהליך. נמשיך לעדכן בהתקדמות שלנו.
מקור תמונה: מוחמד טאהה, עובד יוניליוור, פקיסטן